Hannu Helander: “Varhaiskasvatuksen korotetut palvelusetelit tukea tarvitseville lapsille”

Joensuun Perussuomalaisten valtuustoryhmän valtuustoaloite 27.9.2021: Varhaiskasvatuksen korotetut palvelusetelit tarvitseville lapsille.

“Monessa kunnassa maksetaan varhaiskasvatuksen palveluseteleitä yksityisille palveluntuottajille korotettuina, mikäli asiakkaana oleva lapsi täyttää kaupungin varhaiskasvatuksen sääntökirjan määrittelemät kriteerit. Näitä voivat olla mm. oppimisvaikeudet, kehitysvamma, sairaus tai vieraskielisyys. Korotetun palvelusetelin avulla yksityisen palveluntuottajan on mahdollista tarjota lapselle hänen tarvitsemansa tuki. Joensuu ei tarjoa korotettuja palveluseteleitä varhaiskasvatuksessa. Käytäntönä on ollut, että mikäli yksityinen palveluntuottaja ei pysty tarjoamaan riittävää tukea lapselle. ohjataan hänet kunnalliseen varhaiskasvatukseen. Lapsi voi joutua näin ollen vaihtamaan tuen tarpeensa vuoksi päiväkotia jopa kesken toimintakauden, mikäli tuen tarve kasvaa tai se huomataan vasta päiväkodissa aloittamisen jälkeen. Käytäntö asettaa lapset ja perheet eriarvoiseen asemaan…”

Tarkempi aloitteen sisältö käy ilmi varsinaisesta aloitteesta.