Osmo Kokko: Ehdokkaat ja puolueet eläkeläisten asialla

Taas lähes kaikki ehdokkaat ja puolueet ovat eläkeläisten asialla. On joka vaaleissa puhuttu, että taitettu indeksi palautetaan, mikäli äänestät meitä. Sen laittoi alulle Paavo Lipposen hallitus vedoten valtion heikkoon taloustilanteeseen. Indeksin leikkauksen piti olla väliaikainen. Kun saadaan kertymään työeläkekassoihin riittävästi varoja suurten ikäluokkien eläkkeisiin, indeksi palautetaan takaisin. Nyt työeläkekassojen varanto on yli 200 miljardia, noin neljä kertaa suurempi kuin Suomen valtion vuosibudjetti.

Vuosikymmeniä jatkuneessa välivaiheessa leikkuri on kurittanut eläkeläisiä heidän ostovoimansa alentumisella. Työeläkeläisen euron ostovoima on merkittävästi alentunut siitä, mitä se oli hänen eläkkeelle jäädessään. Indeksin keksinyt silloinen valtiosihteeri Raimo Sailas (sd.) toteaa kuitenkin muistelmissaan, ettei työeläkeläisiltä leipä lopu, vaikka indeksi tuleekin.

Tämän hetken tilanteessa ei taitetulla indeksillä ole sitä merkitystä, mitä oli taka-aikana. Eläkeläisten suurin ongelma on korkea verotus, ja siksi ratkaisu tilanteeseen olisi ottaa verotuksessa käyttöön eläketulovähennys. Nyt käy usein niin, että indeksikorotuksen nostama siirtyy kiristyvänä verotuksena valtion kassaan ilman, että eläkeläisen todellinen ostovoima kohenisi.

Lisäksi osalle eläkeläisistä kaivattaisiin oikeudenmukaisuutta lääkekuluihin poistamalla lääke- ja hoitokatot.

Nämä toimet vievät valtion menoja jonkin verran, mutta vastaavasti eläkeläisten ostovoiman lisäys tuo takaisin menetykset.

Kirjoitettu 7.2.2019