Jussi Wihonen: “Yksityisautoilu täytyy sallia nykyisillä autoilla”

Hesarin ilmastokirjeenvaihtaja: “Idea ilmasto gallupin teettämi­seen syntyi oikeastaan jo loka­kuussa. Silloin olin vielä HS:n Politiikan toimituksen esimies ja rakensin kysymyspatteristoa HS:n vaalikoneeseen”. Ensin tehtiin kysymykset, sitten tilattiin niitä tukeva tutkimus. Näppärää.

Selkeä enemmistö 70% on sitä mieltä että: “Suomen kannattaa toteuttaa hiilivähennyksensä Suomen ulkopuolella”. Myös teollisuus kannattaa päästövähennysten tekemistä siellä, missä se olisi tehokkainta ja halvinta. Tutkimuksen mukaan Perussuomalaisista 81% kannattaa tätä.

Koko kysely tulee asettaa kyseenalaiseksi, niin kaltoin se kohtelee maakuntia, harvaan asuttuja alueita, eikä voi välttyä ajatukselta että: “Suomi näyttää Helsingistä kovin erilaiselta.” Kerrassaan irvokkaita ovat kysymykset: “Lentoverosta, turpeen käytön kieltämisestä ja biopolttoaineiden edistämisestä”.

Johtopäätöksenä, siis faktana tarjotaan. “Suomen hallituksen pitäisi ottaa ykköstavoitteekseen ilmaston lämpenemisen pysäyttäminen.” Varmaan ilmastonäkökulmasta, pitäisi mutta ainakaan torigallupissa, yksikään ei ole nähnyt tätä Suomen suurimpana ongelmana, vaikka kysymys on relevantti globaalisti.

Itse näen, että demareiden 750.000 sähköauton tavoite 2030 mennessä on vailla realiteetteja.

Yksityisautoilu on välttämättömyys maakunnassa ja täytyy sallia myös ihan näillä nykyisillä autoilla.

Kirjoitus on julkaistu Sanomalehti Karjalainen 24.1.2019

Kirjoitettu 28.1.2019