Jussi Wihonen: Talouden pitoon tolkkua!

Äänestäjät tekevät arvovalintoja. Käytetäänkö täysin turhaan ja epäonnistuneeseen “kotouttamiseen” yli 200 miljoonaa vuodessa, mutta vanhusten hoitoon raha ei riitä? Vastaanottokeskustoimintoihin uppoaa 150 miljoonaa vuodessa, vaikka kriisin piti olla ohi. Samaan aikaa homekoulut odottavat ratkaisuja.

Suomi elää velaksi ja velkaantuu tänä vuonna lisää. Pitkällä tähtäimellä näin ei voi jatkaa. Jo nyt velanhoitokulut ovat pois tavallisen suomalaisen arjesta, hyvinvoinnista. Julkisen vallan ensisijainen tehtävä on puolustaa Suomen ja suomalaisten etuja.

On epäoikeudenmukaista, kun koko ikänsä töitä tehnyt vanhus ei tule eläkkeellään toimeen, mutta osa maahanmuuttajista voi elää mukavasti sosiaaliturvamme ja muun suomalaisen hyvinvoinnin varassa. Rahan kylväminen maahanmuuttoon heikentää huoltosuhdetta ja panee viattomat kärsimään. Siihen on saatava muutos.

Sähkövero voidaan laskea minimiin, kuten Saksassa, mikä lisää ihmisten ostovoimaa ja helpottaa arkipäivän asioita. Enemmistö suomalaisista ei halua osallistua ilmastotalkoisiin enemmällä kuin satasella. Ilmastopolitiikan moraaliposeeraus ja kansalaisten syyllistäminen on lopetettava.

Kotitalouksille ei voi asettaa nykyistä suurempaa taakkaa, vaan asumisen, elämisen ja liikkumisen kuluja tulee pyrkiä vähentämään. Se edellyttää vain poliittista tahtoa. Krjoitus on julkaistu Sanomalehti Karjalainen 1.3.19

Kirjoitettu 6.3.2019