Jussi Wihonen: Siun sote järjestää hoivapalvelut

Merja Mäkisalo-Ropponen arvostelee Siun sotea “peiliin katsomisella”. Hän antaa harhaanjohtavan kuvan pienistä hoitoyhteisöistä, joita kaikki ihannoimme. Jotenkin tästä välittyy kuva ihanista maaseutujen kyläkaupoista, joissa tuore pulla tuoksui.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuu on Pohjois-Karjalassa annettu kuntayhtymälle Siun sotelle. Valtuustoa johtaa Pentti Keskisalo (sd.). Pidän riman alituksena, arvostella Siun sotea, kun reilumpaa olisi arvostella, niitä ketkä olemme puolestamme valinneet päättämään.

Hoivapalvelut on pääomavaltaista liiketoimintaa. Siksi liiketoimintaa, kun meillä on valuvika tässä omassa Siun sotessa. Se ei rakenna kiinteistöjä, ne on kuntien vastuulla. Kunnat ovat joko kykenemättömiä tai haluttomia rakentamaan hoivakiinteistöjä, jotka maksavat miljoonia. Markkinat ovat muotoutuneet niin, että kunnat ottavat avosylin vastaan yksityisen hoivapalveluyrityksen, joka tarjoutuu rakentamaan laitoksen. Tuoreita esimerkkejä on muun muassa Outokummusta, Lieksasta ja Juuasta.

Joensuussa tämä linjaus on ollut jo vuosia. Kaupunki ei rakenna, mikäli markkinaehtoista tarjontaa on saatavissa.

Siun sote kun vastaa järjestämisestä voi tuottaa palvelun itse tai kilpailuttaa sen. Kun omia kiinteistöjä ei ole, käytetään niitä mitä on tarjolla. Saat mitä tilaat! Kirjoitus on julkaistu Sanomalehti Karjalainen 5.2.

Kirjoitettu 7.2.2019