Jussi Wihonen: Lieksasta mallia elinvoiman kehittämiseen

Lieksassa kaupunki on ottanut aktiivisen roolin Pielisen veneilyn kehittämiseen toteuttamalla kaupungin investointina Pohjois-Karjalan Osuuskaupan kanssa polttoaineen jakelupisteen satamaan, myöhemmin myös Kolille ja Nurmeksen Bomballe.

Perussuomalaiset jätti 27.8. Joensuun valtuustossa vastaavan aloitteen otsikolla: “Saimaan järvimatkailun kehittäminen Joensuussa ”. Esitimme, että kaupunki voisi tuoda “Lieksan mallin Joensuuhun”. Vastauksessa asiaan suhtaudutaan myönteisesti: “Mikäli näiden täydennysten jälkeen polttoainejakeluverkosto koetaan vielä puutteelliseksi, on Joensuun kaupunki valmis selvittämään polttoaineenjakelupisteen sijaintia Uimaharjun Saimaan Satamat Oy:lle vuokratun satama-alueen yhteyteen.”

Tämä on ilahduttavaa kuulla.

Oikeasti kiitokset menevät Lieksan elinvoimajohtajalle, päättäjille ja PKO:lle, jotka ovat olleet hankkeen räätäleinä ja avanneet tämän tulpan ja mahdollistavat matkailuelinkeinon kehittymisen. Matkaa Hasanniemestä on Kolille 104 kilometriä ja Lieksaan 123 kilometriä. Ja lähin tankkauspiste on Uimaharjussa rannasta 1,1 kilometrin päässä.

Valtuuston kokouksessa Karelia Expertin toimitusjohtaja totesi, että: “Vesille tulijoita olisi matkailijoissa, mutta tarjonta puuttuu.” Ehkäpä tämä on nyt se ensiaskel, joka johtaa Saimaan järvimatkailun piristymiseen myös Joensuussa. Elinvoima vaatii investointeja. Kysyntää on.

Jussi Wihonen (ps.), Joensuu (julkaistu 30.1.2019) Sanomalehti Karjalainen

Lieksan Lehti 31.1 samasta teemasta.

Kirjoitettu 1.2.2019

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa