Jussi Wihonen: Kotihoidon kulttuurin muutos?

Kansanedustaja Mäkisalo-Ropponen ehdottaa 6.2 kirjoituksessaan “Kotihoidon kulttuurin muutosta”. Keskeisimpänä kuntouttavan työn lisääminen. Kaikista hänen esittämistään toimista on helppo olla yhtä mieltä.

Arkitodellisuus ja uutiset ovat kovin kaukana näistä. Hoitajat käyvät antamassa lääkkeet, tarkistavat hoidettavan tilan, ja matka jatkuu seuraavaan paikkaan. Saan jatkuvasti viestiä hoidettavilta tai heidän läheisiltään, että tunteja on vähennetty, siis palvelua.

Nyt kun mennään vaaleihin, politiikan kirjoittamaton sääntö on, että samassa kun esitetään palvelutarpeen laajennuksia esitetään rahoitus. Millä nämä kustannetaan? Kuka maksaa? Kirjoitin aiemmin, että meillä näistä vastaa Siun sote. Joko omana toimintana tai sitten kilpailutetaan ja ostetaan yksityisiltä palveluntarjoajilta.

On vastuutonta esittää uusia palveluja, mikäli ei esitä rahoitusta. Mistä tulee lisää rahaa Siun sotelle? Mikäli uusia lisäpalveluja avataan, maksaja on kaikissa tapauksessa Sinä ja minä eli veronmaksaja. Ei ole valtion kassaa, se on tyhjä. Halua ja tahtoa huolehtia niistä, jotka ovat nykyisen yhteiskuntamme vaurauden luoneet, varmaan löytyy.

Päätoimittaja Pasi Koivumaa analysoi viiltävästi 6.2 kolumnissaan tarjontaa: “Yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista”. Tässä kyse oli nykyisestä pääministeripuolueesta. Keskustelu on aina hyvästä, mutta päättäjien tulee esittää rahoitus samassa paketissa. Se on kuluttajansuojaa.

Jussi Wihonen (ps.), Joensuu (julkaistu 7.2.)

Kirjoitettu 7.2.2019