Maakuntavaalit 2018

MAAKUNTAVAALIT 2018

Tule mukaan perussuomalaisten maakuntavaaliehdokkaaksi.

Ensimmäiset maakuntavaalit järjestetään 28. lokakuuta. Niissä maakunnan asukkaat pääsevät valitsemaan maakuntavaltuuston, johon tulee Pohjois-Karjalassa 59 jäsentä.

Maakuntavaltuustoille on siirtymässä valtava määrä valtaa, kun kuntien nykyisistä budjettimenoista noin puolet on siirtymässä maakuntiin, eli sieltä käsin ohjataan jatkossa kuntalaisten asioita erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon osalta.

Perussuomalaiset toimivat kuntien ja kaupunkien valtuustoissa tavallisen ihmisen ja veronmaksajan asialla. Perussuomalaiset tarkastelevat sosiaali- ja terveydenhuollon kysymyksiä kunkin peruskunnan tarpeiden, eri väestöryhmien näkökulmista ja eri palvelujen käyttäjäryhmien näkökulmista. Julkisen sektorin päätöksenteon laillisuuskysymykset ovat myös meille tärkeitä. Haluamme valvoa erityisesti sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen laadun, saatavuuden ja saavutettavuuden toteutumista koko Pohjois-Karjalan maakunnan alueella

Maakuntavaltuustolla on väliä, sillä se käyttää ylintä päätösvaltaa Pohjois-Karjalassa – se siis vastaa maakunnan toiminnasta ja taloudesta. Maakunnan budjetti on vuosittain lähes miljardin.

Tule tekemään tätä tärkeää edunvalvontatyötä perusterveydenhuollon, vanhustenhuollon, sosiaalipalvelujen, erityishuoltopalvelujen ja moninaisten tukipalvelujen toimivuuden ja laadun säilyttämiseksi korkealla tasolla maakunta- ja soteuudistuksessa.

Maakuntavaltuustossa ei ole kuntakohtaisia edustajapaikkoja. Maakuntavaltuutettu ei ole yksittäisen kunnan edustaja, vaan hän on oman maakuntansa edustaja. Hänen pitää siis kantaa huolta Pohjois-Karjalan menestyksestä.

Jos olet kiinnostunut maakuntavaaliehdokkuudesta, ota ensisijaisesti yhteys oman kotikuntasi tai alueesi Perussuomalaiset rp:n paikallisyhdistyksen puheenjohtajaan, sihteeriin tai vaaliasiamieheen.

Kari Surakka
Perussuomalaisten Pohjois-Karjalan